fredag 24 oktober 2008

Ny mat jag inte kan vara utan

Nyupptäcka favoritalternativ till potatis, pasta och ris:

  • Smörstekt strimlad vitkål. Salta och peppra lite. Passar till det mesta. Idag åt jag det till köttfärssås. Det är så gott-i-gott-gott!!
  • Coleslaw. Guuuud, jag kan inte vara utan det! Åt det senast igår till grillad kyckling.
  • Blomkålsmos. Koka blomkål, häll av vattnet, häll i en klick smör och en skvätt grädde eller creme fraiche och kör allt med stavmixern. Mums!!

Jag menar det verkligen. Jag saknar inte alls potatis, pasta och ris. Inte när man har upptäckt att det finns annat att lägga brevid på tallriken.

Dagens enda kolhydratmat idag har varit morgonens gröt som jag gjorde på dinkelflingor. OK, ett par bitar mörk choklad (85 %) ikväll också.

Jag får rätt ofta sötsug eller sug efter nåt gott på kvällarna. Nu har jag upptäckt att lite (ca 1,5 dl) Mezeyoghurt med linfrön, kokos och kanel, någar mandlar eller valnötter tar bort detta. Helt otroligt. Har kört med detta i 3 kvällar nu och suget försvinner helt!

Jag får snart göra detta till en mat-blogg.... !

Inga kommentarer: