onsdag 20 augusti 2008

Pannkaksrecept

Nu har jag uppfunnit ett nytt hälsosamt sätt att äta pannkakor på! Jag kör Viktklubben igen och då kostar det för mycket att ha sylt eller äppelmos till, så därför har jag gjort så här:

Dinkelpannkakor, 4 portioner:

3 ägg
3 dl dinkelmjöl av fullkorn
1 dl vanligt vetemjöl eller siktat dinkelmjöl
8 dl mellanmjölk (lättmjölk funkar säkert också)
1/2 tsk salt
flytande margarin att steka i

Vispa ihop pannkakssmeten på vanligt sätt och stek varje pannkaka på ca 1 dl smet.

Nu kommer vi till själva "uppfinningen": Skala och riv 1-2 äpplen (räcker till ca 3 pannkakor) och lägg i en "sträng" på pannkakan, pudra sedan över kanel och strö-sötningsmedel. Vill man inte ha sötningsmedel kan man ju ta florsocker istället kanske.

Rulla ihop och ät. Det var så himla gott!!!! Jag åt 3 såna här rullar och blev proppmätt och det kostade inte särskilt mycket kalorier heller.

Nästa gång ska jag prova att byta ut mellanmjölken mot Alpro Soya Light istället (sojamjölk med vaniljsmak, men mindre kalorier än mellanmjölk).

Inga kommentarer: