måndag 28 december 2009

Halsfluss verkar det som

Nej, det är inte svinisen jag fått. Nu vet jag vad det är. Halsfluss. Idag har jag haft mycket, mycket ondare i halsen än igår. Tog en titt med lampa och spegel och fick en liten chock när jag såg halsmandlarna. Såg ju ut som värsta skräckexemplet på halsfluss som man ser i läkarböckerna. Fortsatt feber (38,0-38,5) men inte lika ont i kroppen idag. Men en jäkla huvudvärk som sen kändes som migrän, så jag tog en migräntablett och då blev det bättre. Fast nu är den tillbaka igen, dags för en ny migräntablett mellan alla andra tabletter (Ipren, Alvedon, Treo...). Känner mig så himla matt och trött. Vet inte om jag kanske borde gå till vårdcentralen eller om jag ska låta det läka ut själv. Läste nånstans att det tar omkring en vecka att bli frisk oavsett om man äter pencillin eller inte.

Det är inte kul att vara sjuk, men det är ännu mindre kul att vara ensam med barnen och inte orka göra nånting med dem. De har ju jullov och man hade ju velat göra lite roliga aktiviteter tillsammans. Var ensam större delen av dagen igår, nästan lika stor del av dagen idag och det blir från tidig morgon till 14-tiden imorgon med. Låg på golvet och spelade memory en stund idag med dem iallafall, sen var jag helt slut...

De planer jag har för jullovet är badhuset, skridskoåkning med Elin i ishallen, bio med båda barnen (förmodligen den där ekorrfilmen "Alvin och gänget", tror jag den heter). Sen behöver jag & Elin shoppa lite nya kläder till henne. Hoppas verkligen vi kan göra det här snart, men jag måste ju bli frisk först...

En bra grej med halsfluss är ju att man inte kan äta vad som helst, bra för vikten med andra ord. Nya bantningsmetoden liksom - halsflussdieten. All mat som har någon form av struktur går bort. Aptit finns inte heller för den delen. Min meny idag har varit té & 2 rostade mackor till frukost, 2 pannkakor till lunch och en tallrikt gröt till middag. Jag kanske slår till med en tallrik yoghurt ikväll om jag blir hungrig.

Inga kommentarer: