onsdag 16 september 2009

Varit hos naprapaten

Jag kan lika gärna döpa om den här bloggen till Sjukdomsbloggen eller nåt.

Nu till det eviga vadproblemet. Var hos naprapaten på jobbet idag för vadmassage. Hon lade fram ett förslag till en behandlingsplan. Jag vill ju verkligen vill bli av med det här, vad det nu är.
Hennes plan går ut på att under 3 veckor köra intensiv vadbehandling. Massage och tryckande på triggerpunkter osv. Minst 1 behandling per vecka, sen utvärdera resultatet av det. Blir det ingen förbättring ska jag till en idrottsläkare. Jag ska inte springa ett steg förrän jag är helt smärtfri, inte heller några ansträngande promenader (t ex. snabbare tempo eller långa sträckor). Hon berättade att hon hade haft en patient som också var löpare och hade typ samma problem som jag. Han hade röntgat sin vad och fått veta att han hade ödem (svullnad, vätskeansamling) i vadmuskelfästet. Han fick löpförbud i 3 månader, den 4:e månaden kunde han så smått börja springa igen. Ja, det skulle inte förvåna mig om jag fått det också.

Nåt mer än en vanlig överansträngning verkar det ju vara i allafall, när man efter 6 veckor fortfarande har ont bara av att gå. Mindre smart av mig att ha provsprungit (joggat) 2-3 ggr under den tiden också, det har ju bara förvärrat det hela.

Nä, jag måste verkligen ta tag i det här nu och göra som hon säger. Komma på regelbunden behandling och se vad det ger. Behandlingen idag var för jävlig rent ut sagt, men hon sa att den otroligt spända och irriterade muskeln till slut bara "släppte" och blev helt mjuk. Jag kände det också för när jag gick hem från jobbet hade jag inte ont. Provhoppade lite också och det gjorde bara lite ont - inte mycket som det brukar.

Det blir dyrt det här. För på jobbet betalar jag bara 90 kr, men där kan jag bara gå till henne varannan vecka och det är alltid svårt att få tid. Men nu kommer att jag behöva komma till kliniken där hon är anställd och då rör det sig om 400 kr nånting per behandling. Men jag har inte så mycket val, vill verkligen bli frisk!

Vill ni förresten komma till en bra naprapat så rekommenderar jag "min", hon arbetar på Stockholms Rehabklinik. Eva Jacobson heter hon. Jättetrevlig och engagerad och naturligtvis duktig på sitt område. Jobbar mycket med idrottare och idrottsskador.

Inga kommentarer: