torsdag 3 september 2009

Undersökning

Idag fick jag en kallelse till ultraljudsundersökning av buken. Har inte skrivit så mycket om det här på bloggen, men jag har haft trassel med magen i princip hela sommaren, sen i början av juni. Förra veckan tog jag mig äntligen i kragen och gick till doktorn på företagshälsovården. När jag beskrev mina symptom trodde hon att jag kunde ha gallbesvär eftersom jag har obehag precis där gallblåsan sitter. Jag har också utstrålning ut i ryggen och upp mot skuldran/axeln och det är tydligen också typiska symptom för gallan. Så hon skrev remiss för ultraljud och jag fick också lämna blodprov på levervärden.

Ja, jag vet inte jag. Jag har ju inga anfall eller direkta smärtor och jag har inga problem att äta ägg, gurka och sånt som gallan är känslig för. Jag har mer dov molande värk, som ett tryck inne i magen och ibland en känsla av att det skaver. Och det kan komma närsomhelst. Bättre än så kan jag inte förklara. Men enligt doktorn kan man ha såna typ av besvär också från gallan. Men det hittar jag inget om när jag googlar?

Jag är inte nervös för själva undersökningen, det är ju inget som känns. Men tänk om de hittar nåt fel därinne som inte är på gallan?Jag tänker typ tumörer eller nåt fel på levern... jag försöker tänka att om det är en tumör eller nåt annat allvarligt, då borde jag väl ha blivit sämre under de här nästan 3 månaderna jag haft de här besvären? Jag har ju inte blivit sämre, det är "samma-läge" hela tiden. Och vissa dagar känner jag inget alls. Har inte känt nåt tis-ons, men idag känner jag av trycket i magen.

Hursomhaver, jag ska till Sophiahemmet nästa vecka (onsdag kl 09.40) och jag får inte äta på 6 timmar innan. Det blir jobbigt att inte få äta frukost!! Får bara dricka nåt glas vatten.

På sätt och vis hoppas jag att de hittar nåt med gallan, för ser allt normalt ut inne där så blir förmodligen nästa steg GASTROSKOPI och det är inte roligt!! De stoppar ner en lång slang med kamera på ner till magsäcken, genom munnen. Den enda lindring man får är lugnande medicin och nån spray i halsen mot kväljningar. Fifasen, jag vill inte göra en sån!!

Inga kommentarer: