torsdag 6 december 2007

Heartbeat overload

Sprang på löpband idag, 45 min. Det är kul att mixtra med hastighet och kolla av pulsen när man ändrar tempo.

Provade på att springa i 12 km/tim tempo vilket motsvarar 5 min per km, alltså 1 mil på 50 min (= mitt personliga mål för 2008). När jag kollade pulsen, jag förstod att den skulle vara hög för det var rätt jobbigt att andas, så sa löpbandets dator "heartbeat overload !!", jag hade då en puls på 173 slag/min. Hi hi....!

Enligt standarduträkning är ju maxpulsen 220 - åldern (40 bast) = 180 i mitt fall. Fast det där med maxpulsen kan ju vara individuellt. Jag tror jag har lite högre än 180. Det var ju inte så jobbigt att jag fick blodsmak i munnen eller blev yr i bollen, fast det kanske jag hade blivit om jag sprungit ett par minuter till i det tempot.

OK, det är alltså detta tempo jag strävar efter att kunna hålla i 50 minuter (jag klarade alltså 3 min idag). Yeah....ska bli kul att se om jag kan bli så pass bra om jag tränar ordentligt några månader framöver. Det är en helsikes prestation isåfall!

Inga kommentarer: