måndag 17 december 2007

Dagens misstag nr 1

Gjorde chokladkola idag, i receptet stod att man kunde göra en egen form av aluminiumfolie. Bara man smorde in den ordentligt så inte kolan skulle fastna. Smart tänkte jag, det provar jag. Det gick finfint att göra formen, oljade in den rejält i botten och alla sidokanter. I med kolasmeten och sen låta den stelna.

Den blev perfekt i smak och konsistens. Dags att skära upp den efter ett par timmar....Kan bara säga så här: Använd bakplåtspappet när du gör kola, det har jag alltid gjort förut, men nu skulle jag prova nåt nytt och använde folie....tyvärr. Kolan lossnar INTE från aluminiumfolien, det hade den inte gjort om jag så hällt i 1 dl olja först...

Det slutade med att kolan hamnade i papperskorgen.

Slutsats: Egenhändigt gjord aluminiumform till kolasmet = NO NO.

Inga kommentarer: