tisdag 12 februari 2008

Löss

När vi precis avverkat magsjukor och långdragna förkylningar, ja då är det dags för nästa straff. LÖSS. Tack och lov inte på mig själv (inte heller maken), då hade jag DÖTT för jag tycker det är sååå superäckligt med levande kryp på eller i kroppen (springmask t ex som båda barnen fick förra hösten...har aldrig städat så mycket som då).

Dottern klagade över att det kliade i håret i söndags, vi såg att hon kliat sönder hårbotten på ett ställe. Upptäckte att det var vita "mjäll" som satt stenhårt fast på hårstråna, gick inte få bort. Misstänkte lusägg så igår var jag på Apoteket och köpte lusmedel och luskam.

På väg hem från dagis igår sa hon att det kliade och tog av mössan. Jag kollade och såg en lus springa iväg och gömma sig i håret! !! Då kändes det som att benen skulle vika sig och jag började må illa....fort, fort hem och stoppade ungen i badkaret och började behandlingen, avslusning och sen luskammning, enormt tidskrävande....även sonen hade ett par löss så det var bara att ta honom med. Han var inte lika tålmodig kan jag ju säga....

Luskammade mig själv utan att hitta vare sig löss eller ägg/äggskal. Vilken lättnad!

Nu ska det luskammas 2 barn varje dag i 14 dagar, om 9 dagar ska vi avlusa igen, man gör det 2 ggr....Det tar över 1 timme att kamma 2 barn, varav ett bara skriker och försöker slita sig loss (2-åringen)....yippie...

Inga kommentarer: